Najčešće bolesti prednjeg segmenta oka

Konjunktivitis

Konjunktivitis predstavlja zapanjenje konjunktive. Konjunktiva ili vežnjača je fina membrane koja prekriva površinu oka. Konjunktivitis se odlikuje otokom, crvenilom konjunktive I pojačanom žućkastom sekrecijom iz oka. Uzročnici konjunktivitisa mogu biti bakterije, virusi ili alergija. Bakterijski i virusni konjunktivitis se prenose sa osobe na osobu dok se alregijski ne prenosi. Bolest se prenosi sa obolele na zdravu osobu najčešće putem prljavih ruku kojima se dodiruje oko, zaraženim peškirima, jastučnicom, šminkom ili kontaktnim sočivom

Lečenje

Lečenje zavisi od uzročnika. Virusni se leči ispiranjem oka (fiziološki rastvor, veštačke suze). Kod bakterijskog se prepisuju antibiotske kapi a alergijski se leči antialergijskim kapima i veštačkim suzama.

Blefaritis/ Zapaljenje rubova kapaka

Medju najčešče uzroke zapaljenja rubova kapaka ubrajaju se:

• Bakterije koje su normalno prisutne na vašoj koži
  • Začepljenje izvodnih kanala žljezda kapaka
  • Hormonski disbalans
  • Alergije

Simptomi

Rubovi kapaka su crveni, otečeni, uz rub trepavice se mogu videti ljuspice i krastice.

Pacijenti imaju osećaj prisustva stranog tela u oku, peckanje, suvoću očiju, zamagljen vid.

Lečenje

Blefaritis se ne može izlečiti ali se može držati pod kontrolom. Potrebno je voditi računa o higijeni rubova kapaka. U protivnom se mogu javiti ožiljci koji dovode do ozlede oka.

Higijenu rubova kapaka sprovoditi  na sledeći način:

Navlažiti čisti peškirić toplom (ne vrućom) vodom. Staviti peškirić preko zatvorenih kapaka i držati obloge oko 5 min.  Ivice kapaka se čiste tako što se peškirić postavi preko kažiprsta i umoči  u rastvor bebi šampona ( pola vode, pola šampona). Kažiprstom koji je prekriven vlažnim  peškirićem prevlači se lagano preko rubove kapaka ali tako da su oči zatvorene. Postupak za svako oko traje oko pola minuta.

Infekcije rožnjače

Rožnjača je providni deo na prednjoj strani oka i ona je sklona zapaljenju naročito ako se ozlede njeni površni delovi (najčešće stranim telom koje upadne u oko,  prstom) ili pak ako se infekcija unese kontaminiranim kontaktnim sočivom.  .Povreda rožnjače je bolna i predstavlja mogući put ulaska infektivnog agensa (bakterije. gljivice) i izazivanja zapaljenja (Keratitis). Lečenje se sastoji od ukapavanja antibiotskih , antigljivičnih  ili  kortikosteroidnih kapi.

Suvo oko

Stalno prisustvo suza na površini očne jabučice održava se kontinuiranim stvaranjem i oticanjem suza kroz suzne kanale. Suze održavaju vlažnost oka, štite ga od infekcije i  učestvuju u zarastanju rana . Nedovoljno prisustvo suza u oku stvara suvo oko koje je sklono zapaljenju, subjektivnim smetnjama i zamućenju vida. Zbog toga je neophodno da se nedostatak prirodnih suza nadoknadi veštačkim suzama koje vlaže površinu oka i olakšavaju subjektivne smetnje.